אין היום תעשייה ולא משנה באיזה תחום היא פועלת, אשר יכולה להתקיים ללא תשתית חשמל ראויה וטובה. לא משנה אם אנחנו מתעסקים בתחום הכי בסיסי והכי פשוט של תעשיות לואו-טק ובטח שזה לא משנה אם מדובר בתעשיות היי טק מתקדמות, אשר על פניו נראות לנו כמי שכבר נמצאות הרחק קדימה ויכולות להיעזר באמצעים וכלים אחרים. שום תעשייה לא יכולה להתקיים ולהחזיק מעמד ללא תשתיות חשמל מתאימות.

יתרה מזו, ישנן תעשיות שזקוקות לתשתית חשמל הרבה יותר חזקה, הרבה יותר רחבה מתשתית חשמל רגילה, כזו שמשתמשים במבנים פרטיים או במבני מסחר ועסקים רגילים. מאחר והתעשייה עובדת עם מכונות וציוד שצורכים חשמל במתח גבוה, מאחר והתעשייה משתמשת בכמות גדולה של מכשור ומחשוב, אז היא גם זקוקה לתשתית חשמל חזקה ומשמעותית, אחרת היא תקרוס מהר מאוד ולא יהיה ניתן להפעיל את כל הציוד הנ”ל.

במילים אחרות, כפי שאנחנו יכולים להבין, בשביל שהתעשיות יעבדו בצורה סדירה, בצורה תקינה, אז יש צורך בתשתית חשמל מתאימה, מי שיכול ואחראי לבנות ולהפעיל אותה, הוא מי שסיים לימודי חשמל באחת האוניברסיטאות או המכללות שעוסקות בתחום. לשם כך בדיוק אנחנו יכולים למצוא חוגים שונים שעוסקים בתחום זה ואליהם מגיעים לא מעט צעירים וצעירות שרוצים להשתלב בלימודים, בין אם זה בצד המעשי, קרי הצד של הקמת התשתית בפועל, ובין אם מדובר בצד של התכנון ועיצוב המערכת בהתאם לצרכים של התעשיות השונות.

לפני שנסביר מה לומדים בלימודי חשמל ולמי זה יכול להתאים, חשוב להבדיל את ההקשר. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לימודי חשמל אינם מיועדים רק לחשמלאים שרוצים להיות בעלי מקצוע ולהציע שירותים למגזר הפרטי, מן הסתם. לימודי חשמל מיועדים בראש ובראשונה, למי שמעוניין לעסוק בהקמת תשתיות חשמל, הן למגזר הפרטי והן למגזר העסקי והציבורי. מדובר על תשתיות מורכבות אשר הקמתן וחיבורן מתבצע בעת בניית המבנים עצמם.

ישנם מדרגים שונים של לימודי חשמל, בדיוק כפי שיש מדרגים שונים של חשמלאים. חשמלאי שמתעסק בתיקונים ביתיים לא יכול להתעסק בכל הקשור להקמת תשתיות חשמל, וחשמלאי מעשי או מקצועי איננו יכול לעסוק במה שחשמלאי מומחה מתעסק, ובטח לא במה שחשמלאי מתח גבוה יכול לבצע, קרי עבודות עבור המגזר העסקי והמסחרי.

מה לומדים במסגרת לימודי חשמל ולמי זה יכול להתאים

לימודים בתחום החשמל כוללים גם חלק מעשי, היכרות עם החומרים השונים, מבנים ותשתיות, וכן חומר תיאורטי שמתייחס לנושא מהיבטים שונים. מן הסתם, הדבר תלוי בין במדרג הלימודים, כלומר איזה סוג עבודות חשמל מבקשים ללמוד ואיזו תעודה מקבלים בסוף הלימודים.

כמו שציינו קודם לכן, התחום מתייחס גם למי שפועל באופן מעשי, קרי מבצע עבודות חשמל בשטח וכן לכל מי שאחראי על תכנון המערכת והקמתה. מדובר על היבטים שונים, גם אם בשטח יש קשר בין שני הגורמים בתהליך העבודה.

לפני סיום חשוב להבהיר, לימודי חשמל יכולים להתאים למגוון רחב של אנשים, צעירים וצעירות שרוצים להשתלב בתחום, בין אם זה בתור עצמאים ובין אם זה בתור שכירים. כיום יש לא מעט מקומות בהם ניתן ללמוד את המקצוע, לקבל תעודה ולהשתלב בו בסופו של דבר.