אנחנו רגילים לנוחות של החיים המודרניים, לטלפון הנייד, למחשב, למכונת הקפה. למעשה, אנחנו כל כך רגילים אליהם, שלא רק שאנחנו לא מצליחים לדמיין כיצד חיו אנשים (כן, גם אנחנו ☺) לפני שכל אלה היו חלק מחיינו, אלא שאנחנו אפילו איננו חושבים על כך שעשויה להיות להם חלופה אחרת. אחד מאותם מאסטים בחיינו, הוא החשמל. כן, זה שיוצא מהשקע שבביתנו ומטעין את הטלפון הנייד, מפעיל את הטלוויזיה והמחשב, מהווה מקור המתח לסטרימר, לבלנדר ולכל מכשיר צורך מתח בבית. בסיסי. זה פשוט שם, אין מה לחשוב על זה יותר מידי.

האם-יש-חשמל-אחר

חיים, תדליק את האורות, בבקשה!

אבל, למעשה, לאותו חשמל המסופק לנו על ידי רשת החשמל הארצית, כבר יש מספר חלופות. אולי לא תאמינו, אבל באחת מהן, חשמל סולארי, אתם אפילו עושים שימוש מזה מספר עשורים – בדודי השמש אשר מחממים עבורכם את מי הרחצה. אמנם, השימוש בדודי שמש לא התחיל כדרך ליצר אנרגיה אלטרנטיבית ו”ירוקה”, אלא דווקא כניסיון לחסוך בכסף ולצמצם עלויות, אבל מתוך שלא לשמה בא לשמה, והחשמל הסולארי, אשר עד לא מזמן תועל רק לחימום המים, כיום מככב כאחת החלופות הירוקות והנפוצות ביותר לחשמל ה”מסורתי”, כאשר הוא משמש כמקור מתח לבתים, בתי עסק, מפעלים וארגונים ברחבי העולם.

חשמל סולארי ומקורות אנרגיה אחרים נוספים

הרעיון מאחורי חיפוש מקורות אנרגיה חלופיים מתחלק למספר רבדים. הרובד הראשון בו, הוא חיפוש מקורות אנרגיה שאינם יוצרים נזק לסביבה, אינם מפיצים עשן או פיח, אינם מרעילים דגים בים או פוגעים בכדור הארץ. הרובד השני, הוא החיפוש אחר מקורות אנרגיה מתחדשים שאינם מתכלים. מכאן, מגיע הרעיון של רתימת איתני הטבע למערכה. מקורות כמו גאות ושפל, שמש, רוח, תמיד היו ותמיד יהיו, ובניגוד לפחם או נפט, מאגריהם אינם מתדלדלים עם השימוש בהם. כלומר, מיליוני אנשים יכולים לצרוך חשמל סולארי לכל צרכיהם האישיים והעסקיים, וזה מבלי שהשמש תינזק מכך או שמאגריה יתדלדלו.

גישה אנרגטית חלופית נוספת – ייצור דלקים ממקורות אלטרנטיביים

גם לדלק, בנזין, סולר ונפט, אשר מפעילים מנועים, מחפשים המדענים העכשוויים חלופות רלוונטיות, אף הן, ממקורות זמינים. כך, למשל, ישנם כיום, חומרי דלק המופקים ממקורות ביולוגיים מתחדשים (למשל, מהצומח), אשר מהווים חלופה ירוקה וזמינה למקורות האנרגיה המתכלים (כמו פחם, גז ונפט).

לסיכום

מקרות האנרגיה המתדלדלים מובילים את המדענים לחיפוש חלופות זמינות, ממקורות שאינם מתכלים וכאלה שהפקתם איננה פוגעת בכדור הארץ. גם אם הדרך לאימוץ כולל והמוני של חלופות כאלה (למשל, חשמל סולארי) נראית ארוכה, ונראה כי היום בו כולנו נשתמש אך ורק בחשמל “אחר” ולא בחשמל הנוכחי – רחוק, עדיין, נראה כי הצעדים הנעשים הינם בכיוון הנכון והתוצאות, כנראה, לא תאחרנה להגיע.