הגנרטור החשמלי (Electric Generator) או “מחולל” בעברית, הוא מכשיר המשמש לייצור חשמל על ידי המרת אנרגיה מכאנית לאנרגיה חשמלית. גנרטורים הם פרקטיים במיוחד בעת הפסקות חשמל, וניתן להשתמש בהם לצורך הפעלת מכשירים רבים ומגוונים. כמו כן ניתן להשתמש בגנרטורים בכדי לייצר חשמל בטיולים, באירועים ובעבור עבודות שונות המתבצעות בשטח. בבניינים רבי קומות למשל, קיימת חובה להתקין גנרטורים. הסיבה לכך בין היתר, היא בכדי למנוע מצב שבו המעליות באותם הבניינים לא תהיינה מושבתות.

 

 

המנוע שמאפשר לעסקים להמשיך לפעול

פרט לדוגמאות שציינו בהתחלה, הגנרטורים ממלאים תפקיד חשוב עבור מגוון רחב של עסקים. בין אם מדובר בחנות מחשבים קטנה, מעבדת תיקון לסלולר, משרד עורכי דין או מפעל עם מיכון כבד, המשותף לכל אלה ועוד הוא שהם זקוקים לחשמל בכדי שפעילותם תמשיך להתקיים באופן שוטף. לא אחת קורה שבעלי עסקים חווים הפסקות חשמל בעסק שלהם, והדבר פוגע באופן ישיר בלקוחותיהם וכמובן שגם בהם. הגנרטורים מספקים למעשה גיבוי ברגע האמת, ומאפשרים לעסק להמשיך ולפעול כרגיל.

 

 

מה עליכם לדעת לפני שאתם רוכשים גנרטור?

בכדי שתוכלו להיות בטוחים יותר בנוגע לרכישת גנרטור כזה או אחר, חשוב שתיבחנו לעומקם את חמשת הפרמטרים המרכזיים הבאים:

 

  • הספק מוצא הספק המוצא הוא נתון המתייחס ליכולתם של גנרטורים:
  • לספק חשמל לסוג מסוים של מכשירים שונים .
  • לספק חשמל בו זמנית לכמות מסוימת של מכשירים.

 

על מנת שתוכלו לדעת מה הוא הספק המוצא הרצוי עבורכם, כדאי שתחפשו אחר גנרטור עם הספק הגדול בכ25-35 אחוזים מהספקם הכולל של המכשירים אותם אתם מתכוונים להפעיל באמצעותו. למה הכוונה? אם יש לכם למשל מקרר שהספקו הוא 1000 ואט, תנור חימום עם הספק של 2000 ואט וגוף תאורה עם הספק של 300 ואט, כדאי שתחפשו גנרטור עם הספק מוצא של לפחות 4000 (ואט). בנוסף, עליכם להתייחס לנתון שנקרא ‘הספק רציף’, המהווה את ההספק בפועל של הגנרטור.

 

 

  • עוצמות הרעש והניידות של הגנרטורגנרטורים הפועלים בהספקים גבוהים הם גדולים וכבדים יותר. חשוב שתבחרו בגנרטור עם איזון אופטימאלי בין ממדים לכוח הספק. אם בכוונתכם להציב את הגנרטור במקום קבוע וללא מגבלת מקום, כדאי שתשקלו לרכוש גנרטור גדול יותר, בעל נתוני הספק מוצא המאפשרים הפעלה נרחבת יותר של מספר מכשירים בו-זמנית. בהנחה ומדובר בגנרטור שאמור לשרט אתכם במקומות כמו אירועים בשטח, פיקניק ובמקום עבודה, כדאי שתחפשו אחר גנרטור קל ונייד.

 

  • דגם המנוע ויכולת ייצוב המתחמה שמאפשר לגנרטורים שונים לבצע את פעולתם, הוא המנוע שלהם. קיימים מנועים בעלי 2 פעימות ומנועים בעלי 4 פעימות. את המנועים בעלי ה-2 פעימות, ניתן למצוא בגנרטורים קטנים בעלי הספק מוצא נמוך יחסית, ואילו את מנועי ה-4 פעימות ניתן למצוא בגרטורים גדולים בעלי הספק רב יותר. בגנרטורים עם המנועים החזקים יותר קיים רכיב חשוב שנקרא ‘מייצב מתח’ (AVR – Automatic Voltage Regulator).

 

מייצב המתח מספק הגנה למכשירים המחוברים לגנרטור מפני שינויים פוטנציאליים במתח. השימוש בגנרטור בעל מייצב מתח הוא רלוונטי לחיבור מכשירים כגון מגבר, כלי עבודה, ומקרר. באופן כללי, מומלץ לרכוש גנרטור בעל מייצב, אך ניתן לוותר עליו במידה והצורך הוא לספק מתח למכשירים כגון תנורי חימום, קומקומים חשמליים וגופי תאורה.

 

  • אופן התפעול ותכונות ייחודיות ישנם גנרטורים הפועלים על ידי לחיצה על כפתור ואחרים הפועלים דרך כבל משיכה. באופן עקרוני, קל ונוח יותר להפעיל גנרטורים הנדלקים ונכבים באמצעות לחיצה על כפתור. מה שכן, צריך לקחת חשבון כי גנרטור כגון אלה הם יקרים יותר. בנוסף, ישנם גנרטורים שיכולים לספק חיווי על מצב הדלק במנוע, להתריע על חוסר בשמן ואף להיכבות באופן אוטומאטי במקרים של תקלות עומסי יתר. המלצתנו היא כן לחפש אחר גנרטורים עם יכולות חיווי. מדובר בנתונים קריטיים שכדאי להשקיע מעט יותר עבורם.

 

  • עלות ואחריות טווח המחירים הקיים עבור גנרטורים הוא נרחב במיוחד. ניתן למצוא גנרטור המתחילים ממחיר של 700 שקלים עם הספק של 800 ואט, וגנרטורים המגיעים עד למחיר של 20 אלף שקלים עם הספק של 3000 ואט ואף יותר מכך. על פי רוב, האחריות הניתנת לגנרטורים היא בדרך כלל לתקופה של כשנה. חשוב שתרכשו גנרטור המגיע עם אחריות מורחבת לכלל חלקיו השונים. אם ניתן, חפשו אחר גנרטור עם אחריות של מעבר לשנה.

 

בכדי למקסם ולייעל את יכולותיהם של הגנרטורים, ניתן לעשות שימוש בבקרים מתוכנתים. בקרים כגון אלה מספקים פתרונות מחשוב מתקדמים, המאפשרים לכם לשלוט בצורה חכמה וחסכונית במערכות מיזוג אוויר, דודי חשמל, מיכון תעשייתי (כולל גנרטורים), מערכות בקרת כניסה ועוד.

 

בכול אופן, אם אינכם בטוחים בנוגע לסוג הגנרטור המתאים לכם, מומלץ שתפנו לייעוץ מול מומחים. חפשו חברות העוסקות בתחום תעשיות החשמל והאוטומציה, שתוכלנה לספק לכם מידע מקצועי במגוון נרחב של נושאים: מנועים חשמליים, לוחות חשמל תעשייתיים, בקרים מתוכנתים וכמובן, ייעוץ מקצועי בנוגע לבחירת גנרטורים חשמליים.